9555 Kissomlyó9555 Kissomlyó
  • Címlap
  • A hely
    • Kissomlyó önkormányzata
    • Kissomlyó
    • Kis-Somlyó
    • Helytörténet
    • Egyháztörténet
  • Hírek
  • Kissomlyóiak
  • Arcképcsarnok
  • Látnivalók
  • Albumok
  • Kvízek
  • Események
  • Kapcsolat
    • Impresszum
    • Adatkezelési tájékoztató
  • CSALÁDFA
Belépés
2023.03.07. szerző: Erdélyi Károly
Egyháztörténet

Korai keresztyének Kissomlyón

Korai keresztyének Kissomlyón
2023.03.07. szerző: Erdélyi Károly
Egyháztörténet

Kissomlyó korai vallási múltjáról édeskevés adatunk maradt meg. A település régebbi temploma az Árpád-korban épült, 16. század közepétől evangélikus, majd 1731-től katolikus.

István király egyik fontos, a keresztyénséget államvallássá kényszerítő rendelkezéseinek leghíresebbje a templomok építésének elrendelése. Az államalapító király úgy rendelkezett, hogy tíz-tíz falu építsen templomot és a misére járást is kötelezővé tette. Ebben a korban tehát vélhetően hasonló templomépítési hullámot tapasztalhattak, mint Kemenesalján a türelmi rendelet után.

A kissomlyói templomot először 1309-ben említi ismert oklevél1Publikálva: Kristó Gyula: Anjou–kori Oklevéltár. II. 1306-1310. (Budapest–Szeged, 1992.). Ekkor adták el Hethyesomlyai Imre fiai, István és Mihály Köcski Sándornak kissomlyó birtokukat. A vasvári káptalan által kiadott oklevél határjárás leírását is tartalmazza és ebben említik a Szent Miklós nevére szentelt templomot.

Ez a templom ma is áll, a mai falu szélén egy magaslaton, ma a katolikusok használják. Körülötte a temető, amit a két felekezet – evangélikusok és katolikusok – együtt használnak.

A templom román stílusban épült, egyhajós, keletelt tájolású, szentélye nyolcszög záródású. A 14. században az épületet gótikus stílusban bővítették. A későbbi felújítások során befalazott román és gótikus nyílásokat fedeztek fel és megtalálták a korábban lebontott támpilléres falak alapjának maradványait is. Előkerült több faragott kő- és oszlopmaradvány is. A 18. században a templomot barokk stílusban átépítik. A torony 1789-ben épült, majd 1822-ben sekrestyével bővült az épület. A régi fakazettás mennyezetet 1834-ben fiókos dongaboltozat váltja.

A Reformáció idején, a 16. században a település lakossága a lutheri teológiát követte. Hogy pontosan mikor, arra nincs adatunk, de feltehetően az 1500-as évek második felében, amikor Kemenesalja többi települése is. Sok, a település múltjával foglalkozó írás – nyilván a legtöbb valamelyik másiktól vette az adatot – azt írja, hogy a kissomlyói plébánost 1549-ben említi először írás. Az évszám egyetlen forrása Maksay Ferenc 16. századi birtokviszonyokat részletező munkájának 2. kötete2Maksay Ferenc: Magyarország birtokviszonyai a 16. század közepén II. kötet (Magyar Országos Levéltár kiadványai, II. Forráskiadványok 16. Budapest, 1990). Ez a kissomlyói birtokosok között felsorolja a „Kissomlyói plébános”-t. Tehát nem XY plébánost említ, hanem csak a tisztséget, feltehetően a birtok a plébániához tartozott. Igen ám, de vajon a plébános még a római teológia szerint hirdette Isten igéjét, vagy már a lutheri szerint? A 16. század közepén még nem vált el a két felekezet, de tudjuk, hogy Sárváron már a lutheri teológia az uralkodó, akkorra már kinyomtatta Sylvester János Újtestamentumát. Tudjuk azt is, hogy a szomszédos, akkor a környék központjaként ismert Varsányban a század közepén már a lutheri reformáció volt az irányadó. Könnyen lehet tehát, hogy a kissomlyói „plébános” már nem imádkozott Máriához!

1612-es az az irat, amiben Győri – Jaurinus – Jánost már mint kissomlyói evangélikus lelkészt említik3Ego Joannes Jaurinus in Kis Somlyó fateor me Confess. Augustanam sincera fide, absque omni hypocrisi ampleeti 1612. . Utána azonban sorjáznak a nevek. Rumi István, Egri Márton, Magyari Mihály (vélhetően a Pázmánnyal hitvitázó sárvári lelkész, Magyari István leszármazotta), Fűztői Benedek, Csurgó György. A reformáció azonban nem csupán a lelki életet újította meg, hiszen az evangélikus gyülekezetek mindenhol iskolákat is alapítottak. Hogy Kissomlyón is így volt, arra bizonyíték, hogy Fűztői Benedeket tanítóból választották lelkésznek.

A 17. század második felében felerősödik Magyarországon az ellenreformáció. A protestánsokon egyre nagyobb a nyomás, a protestáns főúri családok nyomásra vagy előnyökért rekatolizálnak és erre kényszerítik jobbágyaikat is. A kemenesaljai evangélikus gyülekezetek mellől eltűnik a Nádasdy-birtokok evangélikussága. Az 1671-1681 közötti időszakot a protestánsok „gyászévtized”-nek hívják. Az uralkodóház a protestánsokat törvényen kívülinek nyilvánítja, megengedett velük szemben az erőszak. 1673-74-ben több mint 700 protestáns (evangélikus és református) lelkészt és tanítót idézett be a pozsonyi vésztörvényszék, hitük megtagadását követelve. Akik ezt nem tették meg, azokat fej- és jószágvesztéssel fenyegették. Sokan valóban megtagadták hitüket, mások inkább a külföldre távozást választották. A legmakacsabbul kitartókat valóban halálra ítélték, de holland és német nyomásra az ítéleteket gályarabságra változtatták. A gályarabokat – már akik túlélték a megpróbáltatásokat –, a holland de Ruyter admirális szabadította ki. 1674-ben Magyari Mihály kissomlyói lelkészt is idézték, ő azonban nem ment el Pozssonyba, inkább önkéntes számüzetésbe vonult a Kis-Somlyóra. Nemes Kozáry István gondoskodott róla tíz évig.

A soproni országgyűlés aztán a vészkorszak lezárásául megalkotta az 1681. évi XXV. törvénycikket, ami a vallásszabadságról rendelkezett. Fura vallásszabadság volt ez. A részleteket a következő törvénycikk, az 1681. évi  XXVI. törvénycikk mondja el. A két törvénycikk megadta a protestánsoknak a vallásgyakorlás jogát, de vármegyénként csak két templomban. Iskolát is csak ezeken a helyeken építhettek. Ezek voltak az ún. artikuláris helyek. Vas vármegye keleti fele a nemesdömölki artikuláris helyhez tartozott41. § A miképen az ország minden megyéjében ezt meg is engedték és jelesül Vasmegyében azok részére, kik az ágostai hitvallást követik, Demőkön és Nemes-Csón, a helvét vallásu lakosok részére pedig Felső-Őrön. (XXVI. törvénycikk). De a kását annak idején sem ették olyan forrón!

A kemenesaljai gyülekezetek sokáig kitartottak. Nem adták át templomaikat és iskoláikat, a hitélet a településeken látszólag zavartalanul folyt. A Habsburg hatalom akkor még a törökkel hadakozott, Magyarország területe csatatérré vált, így a protestánsok jogfosztása másodlagos feladattá vált. A török hódoltság végül teljesen csak 1718-ban szűnt meg a történelmi Magyarország területén.

Miután az államhatalom megerősödött, folytatódtak a protestáns ellenes intézkedések. III. Károly 1731-ben adta ki a Carolina resolutiot a protestáns egyházi viszonyok szabályozására. Ekkor már volt elég ereje a hatalomnak, hogy akaratát ki is kényszerítse, így elindult az evangélikus gyülekezetek elfoglalása – katonai erővel támogatva. A kissomlyói templomot Kis Zsigmondnak, az 1783-ban újjáalakult gyülekezet első lelkészének az anyakönyvbe írt bejegyzése szerint 1731. augusztus 6-án vették el az evangélikusoktól, elűzve az akkori lelkészt, Horváth Mihályt. Ez a dátum azonban feltehetően téves, hiszen a templomok elfoglalására alakult bizottság 1732-ben alakult. Paher Donát, a kiscelli apátság történetírója szerint első körben mindenhol ellenálltak az evangélikusok, sőt Kissomlyón egy asszony meg is ütötte a bizottság egyik tagját! A helyes dátum tehát feltehetően 1732. augusztus 6.

A kissomlyóiak számára is ez azt jelentette, hogy rekatolizálnak, vagy minden egyházi aktust a nemesdömölki templomban és lelkészi hivatalban intéznek. A többség ez utóbbit választotta, erről tanúskodnak a nemesdömölki, 1731-ben nyitott anyakönyvek. Hogy ebben az időben a kemenesaljai evangélikus gyülekezetek együtt maradtak, nagy szerepe volt az olyan módosabb családoknak, mint a dukai Takács, az alsókáldi Káldy és a hetyei Berzsenyi.

Meg kell még említeni, hogy hiába a templom és az egyházi javak elfoglalása, azóta sem volt önálló plébánia Kissomlyón, a település kezdetben talán néhány fős katolikus lakosságát mindig más faluban élő plébános látta el.

Az evangélikusok jogfosztása 1781-ig tartott, II. József türelmi rendeletéig.

Csurgó György Egri Márton ellenreformáció evangélikus Füztői Benedek Győri János katolikus Köcski Sándor Magyari Mihály reformáció Rumi István templom

Előző bejegyzésHegedűs István strázsamester - a kissomlyói huszárhuszárokKövetkező cikk Evangélikus feltámadásünnepi oltár a kissomlyói evangélikus templomban

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Miért 9555?

Ez a honlap a saját szórakoztatásomra készül, de célja az is, hogy Kissomlyó múltja ne legyen elfeledve, sőt, igyekszem több, eddig nem ismert adatot felkutatni. Kissomlyó irányítószáma: 9555.

Témák

Ambrus Lajos Berzsenyi Dániel bábszínház Duka Dukai Takács Judit Egyházashetye ellenreformáció előadás evangélikus Fatemplom Fesztivál 2023 fesztivál film gyerekjuniális 2023 Hangköz 2024 Hangköz Fesztivál Hrabovszky György Húsvét iskola istentisztelet játék katolikus Kis Zsigmond kiállítás koncert Kostyák Botond Kostyák Előd Kovács Adél Köcski Sándor Magassy Dániel Magassy Dávid megnyitó motoros találkozó Németh Kornél Németh Pál Polgár István pünkösd Pünkösdi vigalom 2023 színház Sárvár Sümeg templom tulipánfesztivál tánc zene énekelt vers

Meta

  • Regisztráció
  • Bejelentkezés
  • Bejegyzések hírcsatorna
  • Hozzászólások hírcsatorna
  • WordPress Magyarország
© Erdélyi Károly, Kissomlyó, 2023-2025 - Impresszum - Felhasználói regisztráció és hozzászólási lehetőség
Partnerek: Családfakutatás és MacskaFészek szállás
Adatkezelési tájékoztató

Miért 9555?

Ez a honlap a saját szórakoztatásomra készül, de célja az is, hogy Kissomlyó múltja ne legyen elfeledve, sőt, igyekszem több, eddig nem ismert adatot felkutatni. Kissomlyó irányítószáma: 9555.

Közösség

  • Regisztráció
  • Bejelentkezés
  • Bejegyzések hírcsatorna
  • Hozzászólások hírcsatorna
  • WordPress Magyarország
Nyolcvan éves a nagyi?Ajándékozza meg családfájával!

A legszebb ajándék, ha láthatja távoli ősei adatait egy családfán gyermekeivel és unokáival.

Kérjen ajánlatot!

Nem szeretném a hirdetést újra látni!

Hozzászólás
Van véleményed?Ha el akarod mondani, hogy mit gondolsz egy tartalomról, írd le most!

Pár lépésben regisztrálhatsz vagy használhatod Google fiókodat és moderálás nélkül már meg is írhatod, amit gondolsz.

Kezdheted